زندگی

خبرخوب| بازهم دانش بنیان‌ها گل کاشتند /دست و دلبازی به سبک راننده تاکسی

حتی اگر نوروز باشد و همه مردم در تعطیلات، بازهم خبرهای خوب تمامی ندارند، زیرا خوبی ها تاریخ و زمان نمی شناسند و اصلا تعطیلی سرشان نمی‌شود، پس امروز هم با ما باشید تا خبرهایی از تولید و خدمت و افتخار را با هم مرور کنیم و یکبار دیگر سرکیف بیاییم.

خبرخوب|  بازهم دانش بنیان‌ها گل کاشتند /دست و دلبازی به سبک راننده تاکسی

گروه خبرخوب: ایام‌نوروز بهترین فرصت است برای آنکه فارغ از تمام دغدغه‌های روزمره، وقت بیشتری برای خانواده بگذاریم و با جبران بخشی از نبودن هایمان در طول سال، از خیر و برکات وجود خانواده بهره مند و باعث خشنودی خداوند شویم. بله درست متوجه شدید، بودن در کنار خانواده، برکاتی برای همه ما به همراه دارد و اصلا از توصیه های اسلام است. رسول اکرم(ص) خطاب به امیرالمومنین(ع) فرموده اند:« یا على، خدمت به خانواده، کفاره گناهان کبیره و خاموش کننده خشم خداوند و مهریه حورالعین و زیاد کننده حسنات و درجات است.» با این حساب شک نکنید که باید ایام پیش رو را غنیمت بشماریم و در روزهای باقیمانده از تعطیلات نوروز، بیشتر و بیشتر برای خوب کردن حال خود و خانواده‌مان تلاش کنیم، خصوصا اینکه نوروز و ماه مبارک رمضان هردو از ایام مورد عنایت خداوند هستند و چه چیز بهتر از خدمت به خانواده در این ایام خاص؟  

بازهم دانش بنیان ها گل کاشتند به همان اندازه که راه اندازی کسب و کار و رسیدن به خودکفایی مالی در بازار، برای رشد اقتصادی جامعه ضرورت دارد و بسیار هم مورد تاکید کارشناسان اقتصادی است، به همان اندازه نیز ممکن است برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل آزاد، سخت و دشوار باشد. به هرحال تهیه و تامین دستگاه ها و سخت افزارهای موردنیاز، بودجه قابل توجهی را می‌طلبد و شاید همین نیز، سد راهی برای آغاز یک کسب و کار مستقل باشد اما زمانی که این سدها شکسته شوند، قطعا شاهد اتفاقات بسیار خوبی در اوضاع اقتصادی جامعه و معیشت مردم خواهیم بود که اتفاقا یکی از همین سدها توسط نخبگان توانمند ایرانی شکسته شده و یک‌بار دیگر شاهد هنرنمایی دانش بنیان ها در زمینه تولید و بومی سازی هستیم. «تولید دستگاه برش نواری با یک دوم قیمت مشابه خارجی»، از آن خبرهای خوبی است که به جان همه خصوصا فنی کاران می‌نشیند و راه را برای ورود به کسب و کار جدید هموارتر می‌کند. این دستگاه نه تنها با نصف قیمت قابل تهیه است، بلکه از نظر کیفیت و کارایی نیز به مراتب از نمونه خارجی اش سرتر است و حتی به خاطر ساخت هوشمندش می تواند ضریب خطای انسانی را کاهش دهد. حالا نیز با این همه موفقیت پشت موفقیت، همگی امیدواریم که دانش بنیان ها با همین دست فرمان ادامه دهند تا برسیم به روزی که از خارجی ها بی نیاز شویم، در تولید خودکفا و در اقتصاد ایده آل.  

افتخاری دیگر از فرنگی کاران یک سال تمام از خبرهای خوش و افتخارات قهرمانان مان کیف کردیم و به وجود شیرمردان و شیرزنان مان بالیدم، آن هم در سالی که همه چیز را به خط کرده بودند تا حال خوب برای ایرانی جماعت باقی نماند اما به هرحال خوبی ها بودند و ما هم پیک خوش خبری؛  اما امروز در نخستین روزهای سال جدید، بازهم خبری خوش از دنیای ورزش داریم. خبر مختص به پهلوانان کشتی فرنگی است که نامشان در آخرین رنکینگ جهانی می‌درخشد و نشان از غیرت و تعصب ایرانی‌هایی دارد که تحت هر شرایطی برای اهتزاز پرچم ایران و شادی مردمانشان می‌جنگند و هر روز با مدالی خوشرنگ تر و عنوانی خوشتر، دل همه را شاد می‌کنند. حالا بشنوید اصل خبر را؛ در جدیدترین رنکینگ جهانی کشتی فرنگی، محمدرضا گرایی جایگاه دوم وزن ۶۷ کیلوگرم را به خود اختصاص داده و محمدهادی ساروی و امین میرزازاده نیز به ترتیب جایگاه سوم اوزان ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم را از آن خود کرده اند. همچنین ناصر علیزاده در جایگاه پنجم وزن ۸۷ کیلوگرم، علیرضا نجاتی در جایگاه ششم وزن ۶۳ کیلوگرم و پویا دادمرز در جایگاه هفتم وزن ۵۵ کیلوگرم ایستاده اند. بله، همین قدر خوب و غرورآمیز؛ مبارک مان باشد.

الهی چرخش برایتان بچرخد «- دوست عزیز، میشه چند ثانیه جلوی مغازه توقف کنید تا یه بطری آب برای بچه ها بگیرم؟ – مشکلی نیست؛ فقط دومسیره حساب میشه باید کرایه بیشتری بدید!» شاید این دیالوگ ناخوشایند برایتان آشنا باشد. مکالمه بین مسافر و راننده تاکسی اینترنتی که از لحاظ حساب و کتاب، منطقی است و از لحاظ انسانیت خیر. حالا کاری نداریم و نمی‌خواهیم با یادآوری تلخی‌ها، حالتان را خراب کنیم، دراصل این مقدمه را گفتیم تا برسیم به یک حرکت خوب و خیرخواهانه از جانب همین رانندگان تاکسی های اینترنتی که  درآمدشان چنگی به دل نمی‌زند اما برخی‌هایشان دلی دارند به وسعت دریا. یکی از مخاطبان با ارسال عکس بالا، نوشته:«از راه آهن اسنپ گرفتم، اینو زده بود پشت صندلیش». احتمالا شما هم با دیدن آنچه پشت صندلی راننده نوشته شده، دلتان می‌خواهد مثل ما بگویید:«دست مریزاد آقای راننده دست و دلباز، الهی که چرخش برایتان بچرخد؛ مهرتان مستدام باشد و روزی تان افزون.» قطعا دعای خیر بسیاری از مسافران پشت سر این راننده است و همین هم برای او کافی است. گرچه نمی‌دانیم این راننده با مرام، روزی چقدر برای تهیه آب و شربت مسافرانش هزینه می‌کند اما این را می دانیم که به لطف خدا، مبلغش هرچه قدر هم که زیاد باشد به پای برکتی که خداوند به مالش می‌دهد، نمی‌رسد. اصلا برکت یعنی همین؛ قدم برداشتن در راه کسب روزی حلال و خدمت به مردم و متقابلا افزایش رزق و روزی از جانب خداوند؛ واقعا چه چیزی بیشتر از این بده بستان های معنوی می‌تواند حال آدم را خوب کند و زندگی را شیرین تر؟ 

قبول حق کاپیتان! بعضی از زیبایی های دور و برمان آنقدر خوب و واضح هستند که اصلا نیاز به طول و تفسیر ندارند و حتی در قالب یک عکس هم می‌توانند پیام‌شان را برسانند. درست مثل همین عکس بالا. اگر با دقت نگاه کنید، متوجه اصل ماجرا می‌شوید. این خلبان قبل از پرواز و احتمالا به دلیل کمبود وقت، مجبور شده نمازش را با یک مهر و زیرانداز در همان باند فرودگاه بخواند، یعنی سجده در برابر خداوند به دور از هرگونه غرور و تکبر. واقعا خوش به حال مسافرانی که با دست فرمان این کاپیتان به مقصد می‌رسند‌ و خوش به حال همه ما که بیننده این تصویر زیبا هستیم. تصویری به ظاهر معمولی که خصوصا در این ایام مبارک می تواند تلنگری باشد تا اگر کاهل نمازیم و به هر بهانه ای نمازمان دیر یا قضا می شود، این تصویر را گوشه ای از ذهنمان حک کنیم و به خاطر داشته باشیم که برای ترک واجب الهی، هیچ بهانه ای پذیرفته نیست و مهمتر اینکه، راز و نیاز با خداوند سعادتی بزرگ است و روزی بندگان خاص خداوند. دقیقا الان و در همین روزها که باب بندگی و درهای رحمت الهی باز است، باید فرصت را غنیمت بشماریم برای نهادینه کردن عادت های خوب از جمله نماز اول وقت. «با ارحام ارتباط داشته باشید، هرچند آن ها از شما بریده باشند» هرچه از صله رحم بگوییم باز هم کم است، خصوصا در این روزهایی که بازار دید و بازدیدهای نوروزی و ضیافت های افطاری داغ است و فرصت برای عمل به این واجب خداوند حسابی مهیا. همانطور که می دانید در آیات و روایات متعددی نسبت به صله رحم تاکید شده و حتی گفته می شود جدایی از خویشاوندان تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست تا جایی که امیرالمومنین(ع) می فرمایند:«با ارحام ارتباط داشته باشید، هرچند آن ها از شما بریده باشند.» به واقع امیرالمومنین با همین فرمایش، حجت را برهمه تمام کرده و جایی برای اما و اگر باقی نگذاشته اند؛ بنابراین در این روزهایی که نوروز و ماه مبارک رمضان، به تقارنی مبارک رسیده اند، اگر کینه و کدورتی از قوم و خویش تان بر دل دارید و فکر می‌کنید دیگر راهی برای محبت و دوستی باقی نمانده، به برکت این ایام در افکارتان تجدیدنظر کنید، کدورت ها را دور بریزید و برای ادای صله رحم که از واجبات است، پیش قدم شوید. واجبی که به ادای آن، هم در نوروز و هم در ماه مبارک رمضان توصیه بسیاری شده و می‌تواند درهای خیر و برکت را بیشتر و بیشتر به روی تان بازکند.‌ خوش خبر باشید! و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هریک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت [email protected] یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید. منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید پایان پیام/

Leave a Reply