استانها

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| آسمان مینایی هنرمند خراسان جنوبی تیره و تار/ خریداران هنر آنتیک مینا کاری

«منیره مقیمیان» هنرمند بشرویه ای حدود چهار و سال نیم است که با آموختن فن و فوت آن در اصفهان پا به عرصه هنر میناکاری نهاده است و ابتدا برای سرگرمی به دنبال آموختن این هنر رفت اما بعد از این که با آن اخت شد دیگر به عنوان یک هنر و پیشه به آن می نگرد.

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| آسمان مینایی هنرمند خراسان جنوبی تیره و تار/ خریداران هنر آنتیک مینا کاری

پرتال اهل البیت– خراسان جنوبی؛ آسمان مینایی هنرمندی که هنوز مدت زمان زیادی نیست پا به عرصه هنر مینای کاری گذاشته، چندان آبی و آفتابی نیست اما همتش بلند است به عظمت و بیکرانی آسمان چرا که اگر این گونه نبود هنر خاص اصفهان را نمی آموخت تا هنر دستش از بشرویه در ویترین خانه‌ها، مغازه‌ها  و اداره‌های خراسان جنوبی و دیگر نقاط کشور رخ نمایی کند. اما گویا اوضاع نابسامان اقتصادی بر هنر میناکاری هنرمند بشرویه ای هم بی تاثیر نبوده طوری که چندان به آسمان آبی این هنر خوشبین نیست و تیره و تار بودن آن بر هنر او نیز و آن‌هایی که در روستاهای بشرویه برای او کار می‌کنند اثر گذار بوده است. «منیره مقیمیان» حدود چهار و سال نیم است که با آموختن فن و فوت آن در اصفهان پا به عرصه هنر میناکاری نهاده است و ابتدا برای سرگرمی به دنبال آموختن این هنر رفت اما بعد از این که با اخت شد دیگر به عنوان یک هنر و پیشه به آن می نگرد.

اما آن چه سبب شد تا آموختن این هنر برایش سهل‌تر باشد این بود که کارش نقاشی روی سفال بود و بعد از این که با حضور در نمایشگاه از هنرش استقبال شد به طور محکم پا در این هنر نهاد و بر دوره‌های آموزشی‌اش افزود و چون نماینده کمیسیون میراث فرهنگی بود این نهاد هم حمایت کرد تا آموزش های لازم را در این هنر را فرا گیرد. وی که کارگاهی مجزا دارد و تعدادی از روستاییانی که برای آن‌ها سخت است برای کار کردن روی مس؛ او مس و رنگ را در اختیارشان قرار می دهد و آن ها هم بعد از اتمام، کار را به او تحویل می دهند تا برای پختن در کوره به اصفهان بفرست. آینده مبهم اوضاع نابسامان اقتصادی سبب شد تا برنامه‌ای برای توسعه کارش در آینده  نداشته باشد چرا هزینه‌های مواد اولیه و خام مورد نیاز برای کارش مانند رنگ وارداتی و نبود مس در بازار با چالش جدی مواجه شد طوری که قیمت رنگ یک دفعه‌ای سه برابر شد و چون هنرش دکوری است وقتی هزینه تمام شده افزایش یابد به همان میزان از تعداد خریداران آن کاسته می شود. نبود مس هم به دلیل بود که نبود ثبات قیمت در بازار سبب شد تا مدتی این ماده از بازار اصفهان جمع شود. این هنرمند آینده کاریش را با این روند خوب نمی بیند طوری که سال قبل ۱۶ نفر با او کار می کردند اما امسال به دلیل کم شدن سفارش به یک چهارم این نیروها کاهش یافته اند.

خریداران خاص این هنر آنتیک به دلیل آنتیک بودن این هنر بازار فروش آن هم خاص است و خریداران خاصش را دارد اما حضور در نمایشگاه ها سبب شده تا مشتریان ویژه ای نیز داشته باشم. افزون بر این در بازارچه صنایع دستی بشرویه نیز هنر دستم عرضه می شود و با یکی دو تا گالری صنایع دستی نیز قرار داد دارم که یکسری کارهای را برای آن ها می فرستم. اما تبلیغات قبل از عید نوروز امسال سبب شد تا برخی از اداره‌ها و بانک ها در بیرجند و بشرویه تقاضای ۲۰ تا ۳۰ کار را برای هدیه بدهند. دیگر این که هنرم علاوه بر استان در دیگر از نقاط از جمله مشهد، تهران و… هم خواهان دارد.

خاطره بازی وی کاری را با تکنیک خاص دو تا سه روز آماده می‌کند و چون تا کار آن ها در کوره پخته نشود رنگش پاک می شود اما دخترش سه ساله اش نقاشی آبرنگش را روی آن طرح شاه عباسی می اندازد و طرح را پاک می کند اما مادر برای این شاهکار دختر را یادگاری نگه دارد همان طور برای پخت در کوره به اصفهان می فرستد. او سابقه حضور در نمایشگاه ملی و منطقه ای صنایع دستی را در سال های ۹۶ و ۹۷ در کارنامه کاری هنریش دارد سال قبل در نمایشگاه استانی رتبه سوم را به خود اختصاص داد. پایان پیام/۳۶۳۵/ف

Leave a Reply