بین الملل

آلمان در صدر کشورهای پذیرنده پناهجویان اوکراینی قرار گرفت

آلمان و لهستان به ترتیب با میزبانی 1.2 میلیون نفر و 958 هزار پناهجو در صدر فهرست کشورهای اتحادیه اروپا جهت پذیرش پناهجویان اوکراینی قرار گرفتند.

آلمان در صدر کشورهای پذیرنده پناهجویان اوکراینی قرار گرفت

به گزارش گروه بین الملل پرتال اهل البیت، مقامات اتحادیه اروپا در گزارشی که به تازگی منتشر کرده‌اند، روند ورود پناهجویان اوکراینی به کشورهای عضو این اتحادیه را افزایشی خوانده و مجموع مهاجران فعلی این کشورها از کشور اوکراین را معادل ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برشمرده‌اند.

بر اساس گزارش منتشر شده از «یورو استات» سرویس آمار اتحادیه اروپا، تعداد اوکراینی‌هایی که از زمان آغاز جنگ به کشورهای عضو این اتحادیه پناه آورده‌اند و اکنون از طرح حافظت موقت آن سود می‌برند، تقریبا ۳۲ هزار معادل ۰.۸ درصد افزایش پیدا کرده است و عمده این پناهجویان به صورت قانونی وارد دو کشور آلمان و هلند شده اند.

این در حالی است که روند ورود مهاجران اوکراینی به برخی از کشورهای دیگر مانند جمهوری چک، فرانسه، لهستان و اسلوونی با کاهش جزئی همراه بوده است. بر اساس داده‌های اتحادیه اروپا، آلمان مقصد اصلی و اول پناهجویان اوکراینی بوده و تاکنون میزبان بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار اوکراینی بوده است.

پس از آلمان همسایه اوکراین، یعنی کشور لهستان با پذیرش ۹۵۸ هزار پناهجو و جمهوری چک با پذیرش ۳۵۷ هزار پناهجو به ترتیب در مقام دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

جالب این‌جاست که حتی کشور روسیه نیز یکی از مقاصد اصلی پناهجویان اوکراینی بوده است و بر طبق آمارهای ارائه شده از سوی «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم مسکو در سازمان ملل، نزدیک به ۵ میلیون پناهجوی اوکراین از اوکراین و دونباس از فوریه سال ۲۰۲۲ وارد روسیه شده‌اند.

ظرف مدت کوتاهی پس از شروع درگیری‌ها، اتحادیه اروپا با صدور دستورالعمل مبنی بر حفاظت از شهروندان اوکراینی، حق مسکن رایگان یا یارانه‌ای، مراقبت‌های پزشکی و اشتغال به تحصیل را برای پناهجویانی که به کشورهای مختلف این بلوک وارد می‌شوند، در نظر گرفت.

با این حال، اکنون چندین کشور اتحادیه اروپا از جمله لهستان و جمهوری چک، قوانین خود را برای پناهندگان اوکراینی تشدید کرده اند.

روزنامه آلمانی اشپیگل، اوایل این ماه در گزارشی عنوان کرد که علیرغم تلاش‌های برلین برای ادغام اوکراینی‌ها در جامعه، بسیاری از تازه واردان تمایلی به یافتن شغل در این کشور ندارند. برخی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا این موضوع را تحت تاثیر درنظر گرفتن کمک هزینه شهروندی ۵۰۲ یورویی در ماه به جای کمک هزینه ویژه پناهجویان ۴۱۰ یورویی در ماه نسبت داده اند که برخی شواهد نشان می‌دهد که این موضوع، اثرات منفی بر جوامع پذیرنده پناهجویان برجا گذاشته است.

پایان پیام/.

Leave a Reply